2015. január 29., csütörtök

Zúzamasnik és betonfőzelék

Gyerekkoromban semmilyen belsőséget nem voltam hajlandó megenni, mert tálaláskor riasztóan hatott a csirke szívéből kilógó erek látványa vagy a zúzán libegő fura lebernyeg. Még a májat csak legyűrtem valahogy, kivéve ha fehér valamik csüngtek róla.

Megboldogult anyósomnak köszönhetem, hogy nekem mára ezek az ételek is ehetővé váltak, tőle tanultam meg, hogyan varázsoljuk át ezeknek a formáját csábítóvá a pocakunk számára.

Mivel a belsőségeket tapasztalataim szerint minden országban olcsóbban lehet beszerezni mint a szín húst, úgy döntöttem ma ezekből főzök egy egyszerű de finom menüt. A teljes anyagköltség nem haladta meg a 2 eurot.

Itt Németországban a különböző belsőségeket külön árulják, nincs vegyes csomag belőle. Egyszerre megfőzni sok lenne, így én megveszem például a pipihez a zúzát májat és szívet negyed kilós csomagokban, és 3-4 uzsonnás zacskóban összerakva lefagyasztom. Mindig tisztítva, darabolva fagyasztom le őket, így csak egyszer kell nekilátni, később már konyhakészen kapom elő.

Zuzamasnik és szívhegyek
Először a zúzát mosom meg. Mindegyiket kettévágom, a két oldaláról egy mozdulattal levágom a lógó húscafatot és a vastag részét  három vágással beirdalom. A képen látható, így aranyos masnikat kapok.
A szívek következnek. Egy mozdulattal levágom mindegyiknek az aljáról a kilógó ereket tartalmazó részt és felül félig behasítom. Így hamarabb megfől, ráadásul szebben is mutat.
A májat csak megmosom, ha látok rajta bármi furát, fehér lógó valamiket, esetleg zöld, azt levágom róla. Zöld akkor lesz a máj ha kifakad az epe a pipi boncolásakor. Ettől borzalmasan keserű lesz, így ha ilyet találok inkább kihajítom. Németországban még nem találkoztam ilyen májjal, otthon sajnos előfordult.

A macskáim közben árgus szemekkel követik minden mozdulatom, tudják a hulladék az ő hasukban köt ki. Kutyásoknak javasolt egy enyhén vegetás vízben  öt percig főzni a nyesedéket, és csak utána odaadni, mert ők hajlamosabbak leférgesedni a nyers husitól. Akinek nincs háziállata, meglepheti a szomszéd jószágát ezzel, biztos belopja magát a szívébe. Postások esetleg munkába is vihetik magukkal, harapós kutyáknak figyelemelterelés míg a levelet a postaládába csempészik.

Felirat hozzáadása
Na de komolyra fordítva a szót, haladjunk tovább a főzéssel. A megtisztított szívet és zúzát egy fazékba helyezzük, egy fej hagymával, egy darab paprikával és egy teáskanál sóval felrakjuk főni.
Megpucoljuk a kedvenc vagy épp otthon található leveszöldségeinket, én például a répát, és félretesszük.

Sárgaborsó és a fűszerei
Amíg fől a leves, nekilátunk a sárgaborsó főzelék készítésének. Egy lábasba fél csomag (125 gramm) sárgaborsót öntünk. Ha piszkosnak látjuk előtte tésztaszűrőben megmossuk. Mellé teszünk egy fej vöröshagymát, 1-2 gerezd fokhagymát, pár répakarikát, ízlés szerint akár gyökeret, zellert is lehet. A fűszerek: egy babérlevél, csipet kömény, ízlés szerint őrölt bors, mokkáskanál só. Miután mindent belepakoltunk ami eszünkbe jutott, felengedjük kétszer annyi vízzel mint amennyi a borsó és elkezdjük főzni.

Én mindent először a legmagasabb fokozaton főzök, majd ha felforr közepesre teszem.

Mire a borsót felkészítettük, a levesünk forr és barna hab ül a tetején. Ezt egy szűrővel leszedem, majd zöldségzölddel, borssal fűszerezem a levest. Aki szereti a zellerzöldet az most azt is beleteheti. Takarékra teszem, és ismét magára hagyom.

A főzelék mellé rántott májat készítek. Ma sertésből, mert az volt akcióban, de készíthetitek pipimájból és marháéból is. Ha van macskátok, és futja egy kis luxusra, a megtisztított eldarabolt májat beáztathatjátok egy kis tejbe. Puhább, finomabb lesz tőle, a macskák pedig igen hálásak ha a tejet később megkapják. Kutyánál nem próbáltam, de szerintem az sem ellenkezne. Én ma nem áztatok, simán átmosom és panírozom.

Sertésmáj panírban
Még mindig sokan nem tudják a sorrendjét ennek a műveletnek. Először lisztbe forgatjuk a májat. Semmilyen fűszert nem teszünk rá, még sót se mert attól megkeményedik. Utána jöhet a tojás. Én ebbe már egy csipet sót szoktam tenni, azzal keverem jól össze, és megforgatom a lisztes májakat benne. Végül jöhet a zsömlemorzsa fürdő, itt lehet kísérletezni, szárított zöldfűszereket lehet belekeverni. A spanyolok is és a németek is árulnak snidlinges panírt, de felesleges ezért a drágábbat megvenni, egyszerűbb otthon bekeverni. Főleg mert a natúr morzsát később édes ételekhez is használhatod mint  a szilvásgombóc, vagy a derelye. Én ma sima morzsát használok, a natúr ízt kívántam meg.

A maradék tojás bekeverve
Ha legyőztük az összes májat, a maradék tojást egy kevés liszttel és zsömlemorzsával bekeverjük. Ezt is kisütjük majd egy kanállal kiszaggatva a májjal együtt.

A levesünk ekkor már félig megfőtt. Belekarikázzuk a sárgarépát és a zöldségeket, és hagyjuk tovább pöszörögni a tűzhelyen. Ránézünk a borsóra is, de még biztos kemény, viszont ha nagyon fogy a víz róla, lehet pótolni.

Felszabadult egy kis szabadidőnk. Ha metélttésztával készítem a levest, akkor most semmi teendőm, de ma megint a grízgombócot kívántam meg, így kikeverem egy csészében és utána ülök le pihenni.

Bő félóra múlva már megpuhulnak a zöldségek a levesben, ekkor belefőzhetem a májat, a tésztát vagy a gombócot. A májat azért csak a végén tesszük bele, mert különben túlfől, szétmorzsálódik, megkeményedik.
Ha a sárgaborsó is puhának tűnik, akkor jöhet bele egy rántás. Én sokszor nem teszek bele, inkább addig főzöm, amíg teljesen szétfől a borsó. ettől egy olyan sűrű lesz, ha kicsit meghűlve fejre állítom a lábast, nem esik ki belőle. Ezért szoktam betonfőzeléknek hívni, mert beleköt az edénybe. Ma jó

kislány leszek, nem főzöm szét, inkább egy rántással fogom besűríteni. Persze így kevésbé diétás, viszont az egyben maradt borsószemek nagyon jó béltisztító hatással rendelkeznek.

Mielőtt a rántásnak nekikezdek, olajat készítek a tűzhelyre a máj sütéséhez és alágyújtok. Ezután amíg melegszik, 1-2 evőkanál olajon megpirítok egy evőkanál lisztet, majd adagolok hozzá egy kis főzeléket és csomómentesre keverem. Utána beleöntöm a lábasba és alaposan elkeverem. Még pár percig lassú tűzön főzöm.
Masnisleves

Ha elkészültem, és elég meleg az olaj, megsütöm a májakat. A legvastagabbat amikor már mindkét oldala megsült, kiveszem, kettévágom ellenőrizve hogy belül is átsült-e. Ha igen, mindet kiszedem, ha nem akkor még egy picit visszateszem.
Mire a máj kisül, elkészül a főzelék és a leves is, így már csak a tálalás és alkotásunk elfogyasztása vár ránk.
Betonfőzelék rántott májjal és a bekevert tojás

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése