2015. január 17., szombat

Extrafinomfőzelék fütyülősfasírttal.

Nagyikám gyerekkoromban mindig úgy kínálta nekem a répát:

"- Ha sokat eszel belőle, megtanulsz fütyülni!"

Én enélkül is szerettem őt is a répát is, főleg főzelékben (na nem a nagyikát), de hiába ettem életem során töménytelen mennyiségben, soha nem tanultam meg fütyülni.
Voltak olyan hiedelmek is, ha túl sok répát eszem, sárga lesz a színem, de én ha egész nap mást se ettem csak nyersen rágcsáltam, akkor se vettem észre magamon színváltozást. 
Egy dolog viszont nem változott. A rajongásom ezért a harsogva roppanós zöldségféléért, melyet rengeteg ételbe megtanultam hús helyett belevarázsolni.

Például a kínaik a marhapörköltjükbe eleve belefőzik, egyre többször én is így készítem. Lehet belőle sós és édes ételeket egyaránt készíteni, egy vajas répakrém szuper tortaalapanyag, a főzelék, a párolt répa nagyon jó köretek, és hát főételnek tökéletes a fasírthoz hús helyett. 

Úgy döntöttem ma extraolcsó, extradiétás menüt kaptok, bár a főzelékem akár desszert is lehetne. A mai vacsora nekem egy euro húsz centbe került.
Nem lesz leves, de ha szeretnétek, ehhez nagyon jól megy egy rántott leves, amibe nem kell semmilyen zöldségféle. 

Kettő darab sárgarépa reszelve. 
Először a fasírt hozzávalóit készítem elő. Két személyre megpucolok 2 db nagyobb sárgarépát. Ezután jön a bonyolultabb része, le kell reszelni. Utálatos egy dolog, de a végeredmény miatt megéri. Én ma csalok, ugyanis szülinapomra unokaöcsémtől és páromtól konyhai eszközöket kaptam, melyek között található egy elektromos sajtreszelő. Tökéletes dió, mandula, sárgarépa reszeléséhez is, és csak egy gombnyomás kell a művelet elkezdéséhez. 
Miután megküzdünk a sárgarépákkal, finoman le kell sózni, amitől megpuhul és nagyon kevés levet ereszt. Ezt érdemes leönteni róla ha soknak találjátok. Öregebb répánál előfordul, hogy nem fog levet engedni. Érdemes utána megkóstolni, mert előfordulhat hogy megborul a só, én ilyenkor átöblítem egy kis vízzel, nehogy elsózzam a fasírtokat. 

Amíg a répára várok, hogy puhuljon, 2 zsemlét vagy 2 szelet kenyeret beáztatok annyi vízbe ami ellepi. Mi a zsemlét és a kenyeret is magunk készítjük, egy hétvégi blogom rá fogom szánni, hogy megosszam veletek a receptet. A fél kiló kenyér vagy 8 db zsömle 20 centbe kerül ha magunk gyártjuk, és két-három napig a reggelink meg van oldva belőle. 

Pihen a fasírt
Megpucolok 2 gerezd fokhagymát és elővarázsolom a fokhagymatörőm. Ha nincs ilyen eszközötök akkor érdemes nagyon apróra vágni egy éles késsel, és kicsit megnyomkodni hogy a leve előbújjon. 

Mire ezzel végzek, a répa már meg is puhult. Kinyomkodom a vizet a kenyérszeletekből és a répa mellé teszem. Rátöröm a fokhagymát, majd egy mokkáskanál őrölt borsot, késhegynyi őrölt köményt és egy csapott evőkanál őrölt pirospaprikát szórok rá. Mivel csak kisebb méretű tojásom van itthon, így ma kettőt teszek bele. Az egészet alaposan összegyúrom és félreteszem pihenni legalább húsz percre. 

Répa, borsó, spárga
Előkészítem a főzelékhez a zöldségeket. A finomfőzelék két legfontosabb összetevője számomra a borsó és a répa, de szeretem ha van benne még valami. Akár gyökér is lehet, de karalábé, spárga vagy ami eszetekbe jut mehet bele. Használhattok mirelit zöldségkeveréket is, de konzervet ne. Én ma fél kilogramm mirelit borsós-répás-spárgás keveréket fogok használni, mert ez volt akciósan és csak répám lenne itthon friss verzióban. 

Tejjel felengedve így kell kilesnie a lábasból
A megpucolt, összedarabolt vagy lereszelt zöldségeket egy olajjal bőven kikent lábasban elkezdem dinsztelni. Amikor már nincs leve, 2-3 evőkanál cukorral megszórom, és addig kevergetem amíg el nem kezd a cukor barnulni a zöldségeken. Ettől enyhén karamellás íze lesz majd. Ezután egy csomag vaníliáscukrot keverek hozzá. Hamarabb nem szabad, mert ha a vanília megég kesernyés ízt ad. Teszünk egy csipet sót, csak azért, mert az előhozza az ízeket. Belekeverünk 2 púpozott evőkanál lisztet és egy percig kevergetjük. Következő lépésben elkezdünk hozzá tejet adagolni, lassan, folyamatosan kevergetve. Amikor már ellepi a zöldségeket elég is lesz. Nálam ma durván fél liter fogyott el. 
Folyamatosan addig főzzük közepes lángon, amíg fel nem forr. Addigra besűrűsödik mint egy puding. Menet közben csak annyi időre hagyjuk abba a kevergetést, amíg bele nem reszelünk egy fél citrom héját és csepegtetünk bele 3-4 csepp levét. Én ma ismét kísérleteztem, Citrom helyett mandarint reszeltem és annak a levéből kevertem hozzá egy keveset. 
Ha elkészült, fedőt teszel rá. Ezt lehet melegíteni vagy hidegen is fogyasztható, így ráérsz utána kisütni a fasírtokat. 

Előkészítesz egy tányérba (aki nem szeret mosogatni az egy kinyitott szalvétára) egy adag zsömlemorzsát. A fasírtból pingpong labda méretű gombócokat formázol, kicsit meglapítod és a morzsába forgatod. Én egy tálcára szoktam előkészíteni őket. Amíg ezzel gyurmázol, érdemes egy serpenyőben előmelegíteni az olajat, hogy mire elkészülsz egyszerre beletehesd. 
A fasírtokat pár perc alatt mindkét oldalukon szép barnára sütöd, és már tálalhatod is. Sokkal gyorsabban megsül mint a húsból készült változat. A férfiak kilencven százaléka a családomban eddig nem vette észre, hogy teljesen vegetáriánus menü. Még exapósom is bedőlt ennek a receptnek, pedig ő aztán a  húst is hússal ette amíg élt.  

A végeredmény olyan mint a Choquito. Ronda de finom :D
Arra gondoltam, hogy egy kicsit motiváljalak benneteket a spórolásos főzésben, indítok egy játékot februártól ami augusztus elejéig fog tartani. A lényege, hogy februártól a kipróbált receptekkel - akár mobillal-, de fotózzátok le magatokat. Aki elküldi nekem a képet, belekerül a neve egy kalapba. Minél több receptemet próbálja ki, annál többször kerül bele a csillámos fejfedőmbe. Ha valaki videót készít, hogy eszi a család is, akkor egyszerre két cédulát kap tőlem. Ebből nyugi egyik sem lesz sárga, és remélem a végén ettől senki nem lesz félcédulás. 

No és mit is lehet nyerni? Annyit elárulok, hogy valamit, ami nekem nagyon nagy segítség a konyhában.

A jól sikerült képeket minden hónapban egy külön blogbejegyzésben közzé teszem, de csak az előzetes beleegyezésetekkel, ezzel motiválva a többieket is, 

Szóval februártól játszunk játszunk! :D 

Holnap szegényes bableves lesz a menü, és a töpörtős pogácsánál megmaradt csülök húsos részéből pörkölt. Két napra fogunk főzni, ezzel megspórolva egy napi villany- és gázhasználatot a konyhában. A kevésbé diétázók  tojásrántottát is készíthetnek majd reggelire.
Jövőhéttől beindítom a "reggeli zabkása ehetővé varázslása projektet", Demcsák Kata barátnőm ötletei alapján. Ha mégse jön össze, választhattok melyik Katán veritek le az éhesen maradt gyomrokat. 

Ui:
Feri megint nem vette észre, hogy nem volt hús a fasírtban, és annyira ízlett neki, hogy a macskáknak egy falatot sem volt hajlandó adni. Azért ne aggódjatok, én csempésztem a két kis rosszcsontnak, pillanatok alatt el is tüntették le ne buktassanak. A főzeléken a mandarin nem érződött annyira mint ha citrommal készítettem volna, viszont a spárga átvette az ízét, így olyan volt mint ha zöldborsós mandarinpudingot ettünk volna, és szintén hamar elfogyott. Ráadásul a cicák akik nem szeretik a citrusféléket, szó szerint menekülnek előle, a főzelékben elfogadták, tisztára nyalták utána a tányérjukat. Így újabb pozitív eredményt szült a mai főzőcske. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése