2015. január 19., hétfő

Tortilla, omlett vagy rántotta?

Ha hétvége, akkor nem kell rohannunk reggel, családunk számára összedobhatunk egy kicsit bonyolultabb reggelit.
A férfiak előszeretettel fogyasztják a szalonnás vagy kolbászos rántottát, melyhez a drága, koleszterin dús tojásból egy doboznyit is felhasználnak.
Az omlett, ami igazából majdnem rántotta kisebb módosításokkal, szintén egy koleszterin bomba.
Ezek miatt, én inkább a kicsit több időt igénybe vevő spanyol tortillát készítem, amihez feleannyi tojás szükséges és sokkal kiadósabb adagot nyerünk.

Sokan keverik a mexikói változattal, ami számomra egy papírízű tésztatekercs megtöltve finomságokkal.

Amikor először Spanyolországba érkeztem, még én sem tudtam mi is ez. Barátaim cipeltek el végül egy tapaszbárba, ahol megmutatták, majd a bőség zavarával küszködve alig tudtam választani annyi fajta volt. Tonhalas ketchupos-rácsdíszítéssel, olajbogyós, paprikás, sajtos verziók kacsingattak rám egy hűtőpultból hatalmas tortatálcákon. Természetesen másfél év alatt végigkóstoltam a kínálatot, és kialakult bennem az igény arra, hogy én is elkészítsem.

Először még spanyolban próbálkoztam, két kísérletező kedvű magyar barátnőmmel együtt, egy tenerifei barátom segítségével, felügyeletével. A végeredmény siralmas lett, a fele leborult a földre, és ízre nagyon olajos volt. Annyira bonyolultnak tűnt az elkészítése és annyi mosogatnivalóval járt, hogy közel két évig nem próbálkoztam újra. De hiányoztak az ízek, így pár hete kipróbáltam egy kisebb adaggal. Mivel sikerült, most újra elkészítem, de most már megosztom veletek a bevált alapreceptet és az ötleteket, hogyan ússzuk meg a mosatlan-hegyeket.

A tortillánkhoz szükségünk van burgonyára, tojásra, vöröshagymára, sóra és borsra. Ezek összköltsége körülbelül ötven cent. A sütéshez olivaolajat érdemes használni, de nyugodtan csináljátok napraforgó vagy repceolajjal, esetleg zsírral, vagy vajjal. A margarin túl vizes hozzá, abban inkább fől mint sül, így nem ajánlom.
Ezeken a hozzávalókon kívül mint a tojásrántotta esetében is, tehettek bele bármit. Én ma gombával készítem, mert az akad most itthon, de finom savanyú ubi belesütésével is, illetve a fiúknak hús vagy halfélékkel, felvágottakkal.

Két személyre 3 db közepes krumplit megpucolok, és egy olivaolajos serpenyőbe belereszelem egy nagy lyukú reszelővel. Nem kell túl sok olaj, de álljon az edény alján 1-2 milliméter magasan. Mint ha kicsit bővebben kented volna ki. Elkezded sütni, de épp csak annyira, hogy ne piruljon meg benne a krumpli. Amikor színesedik kiöntöd egy tálba.

Amíg a krumpli sülöget, megpucolok egy közepes fej vöröshagymát és apró kockákra darabolom. Miután a burgonyám kiöntöttem a serpenyőből, egy evőkanál olajat teszek az edénybe (igen, ugyanabba a serpenyőbe mindenféle mosogatás nélkül) és üvegesre puhítom a hagymát. Ha elkészült, ráborítom a krumplira és 1-2 evőkanál olajat készítek ismét a serpenyőbe, majd félreteszem.

4 tojást 4 csipet sóval (ízlés szerint lehet több is vagy esetleg vegeta), 1-2 csipetnyi őrölt borssal összekeverek. Én ma raktam egy mokkáskanál petrezselyem zöldet is, és egy késhegynyi sáfrányt. Utóbbitól íze nem lesz, de gyönyörű sárgává varázsolja a végeredményt.

Sülés közben. 
Mire ezzel elkészültem, kihűlt a krumpli és a hagyma, így már belekeverhetem a tojásba. Ha forrón teszem, akkor rásül azonnal a tojás, és ez később gondot okoz az átfordításnál, mert eltörhet a tortilla.
Most konzervgombával dolgozom, télen ez olcsóbb, tavasszal már frisset veszek ilyen célra. Így most egyszerű a dolgom, 1-2 evőkanál gombát belekeverek a többi hozzávalóba, és beleöntöm az egészet a serpenyőbe.


Takarékon kezdem el fedő alatt sütni, nagyon lassan. Amíg a teteje nem szikkad meg nem nyúlok hozzá. Ha már úgy látszik, hogy nem nedves a teteje, levesszük a fedőt és megrázogatjuk a serpenyőt. Ha nem lötyög már, akkor a fedőre átfordítjuk és visszacsúsztatjuk a serpenyőbe. Nem úgy mint én az első alkalommal, hogy nem ellenőriztem hogy lötyög-e és a fedőről a fele landolt a földön. Pár percig még így átfordítva sütjük, majd óvatosan egy nagy kerek tányérra vagy tálcára csúsztatjuk, vigyázva nehogy eltörjön.

Kihűlve érdemes fogyasztani, akkor a legfinomabb. Tálalás előtt még ketchuppal díszíthetjük, de párom nem szereti vele, így én ma csak paprikát daraboltam hozzá. A spanyolok bagettel eszik, mi friss kiflit készítettünk most hozzá, de ennek a leírása már egy másik történet lesz.
A végeredmény

Ui: Jelentem elfogyott. :D






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése