2015. január 16., péntek

Spanyol bajnokok kedvenc sültje salátával.

Örökös mázlista lévén sikerült egy háztartásba keverednem Spanyolország egyik kick-box bajnokával és tanítványaival, akik megmutatták, milyen étrenddel lehet olcsón hatalmas izmokat növeszteni. 
A hivatásos sport csak akkor kifizetődő Spanyolhonban, ha nyered az érmeket, viszont ha nem vagy a dobogó csúcsán, a következő lehetőségig nem igazán kell aggódnod a fogyókúrád miatt. 
Egy hivatásos ott is mint Magyarországon, napi 4-8 órát edz, e-mellett munkát vállalni nem tud. De míg otthon egy bajnok egy éven át kap fizetést, a Spanyolok többnyire egyösszegű pénzdíjat kapnak, és szponzorok támogatják a megélhetésüket. Már akinek akad szponzora. 
Így az aki ezt a pályát választja, hamar megtanul spórolni, ami az olcsó, de egészséges és laktató ételek elkészítését is magába foglalja. 

Én ma lakótársaim kedvencét készítem el, melynek előnye, hogy nem igényel hosszas előkészítést, hátránya, hogy azonnal kell fogyasztani, különben a hús megkeményedik a saláta megfonnyad. Két személyre a költsége két euro körül van. 

Fűszerezés
Először is szükségünk van hús szeletekre. Minden országban eddig az éppen akciós húsból készítettem. Magyarban és Spanyolban a tarja volt hozzá a legolcsóbb, legjobban bevállt verzió. Faluhelyen nyakasként emlegetik. Zsírosabb mint a sertés többi része, ezért sütésre alkalmasabb mint a száraz karaj vagy pulykamell. Még olcsóbb változata a csontos verzió, ráadásul a csont mellett sülő rész a legfinomabb, a fiúk imádják leszopogatni róla a husit, és elégedetten cuppognak hozzá.

Most csak két személyre készítem, így elegendő három-négy vastagabb szelet. Sajnos nem kaptam tarját, viszont a szeletelt comb akciós volt, olcsóbb mint az egyben hagyott. Gyorsan be is vásároltam belőle és négy szeletenként lefagyasztottam, csak a mai adagot nem rejtettem a fagyasztóm mélyére. A mai adag 80 centet tesz ki, Süthetitek pulykából, pipimellből is, bár akkor picit drágábbra jön ki, vastagabb pénztárcájúak marhából, viszont azt picit vékonyabbra kell szeletelni mert lassabban sül meg.

A husik egyik oldalát sóztam borsoztam és egymás tetejére tettem egy kis tálban úgy, hogy a fűszermentes rész fűszeressel érintkezzen. Amíg összeérnek az ízek, gyorsan elkészítem a salátát.

Az elkészült saláta
Most darabolt salátamixet vettem, 150 grammos csomagot, mert friss salátafej nincsen. 45 centembe került, tehát  kb 150Ft-ba. Kicsit drágának tartom Németországban. Spanyolban és otthon olcsóbb szokott lenni. Télen jobban kell a vitamin, így most nem sajnálom rá a pénzt.  Ehhez még kockákra daraboltam egy hűtő mélyén lapult árva paradicsomot, fél kaliforniai paprikát, és egy harmad szomorú kígyóuborkát. Ezek még a múltheti bevásárlásból maradtak, ez a mennyiség ha elosztom egy napra a felhasználttal, 10 centre jön ki. Természetesen más zöldségfélékkel is feldobhatjátok, például sárgarépával, káposztával, ami éppen akad a hűtő mélyen.
Finoman meghintettem sóval és vártam pár percet.

Addig elolvastam a facebook üzeneteimet, és örömmel láttam, hogy már többen várjátok a mai receptemet.

Ezután a salátát egy csipet kaporral és egy fél szár mentaágról frissen lecsippentett, körömnyi re tépkedett mentalevelekkel elkevertem. Annyira kicsi mennyiség, hogy ha elhagyjátok a receptből sem fog nagy különbséget jelenteni, így ne essetek kétségbe ha nincs otthon. Finom még oregánóval is, ciprusi barátnőm sűrűn használta a salátakészítéshez.

Mentát, petrezselyemet, bazsalikomot, és néha egyéb fűszernövényeket cserepes változatban szerzem be egy szupermarketben. Maximum egy euro darabja, de akkor már drágának számít, viszont legalább hat hónapig terem annyi levele, ami nekem elegendő a főzéshez. Sokkal kevesebb kell ezekből mint a szárított változatokból. Nem egyszerre veszem meg, minden hónapban egy cserepes fűszernövényre tudok csak pénzt kiadni. Így mire egy elfogy addigra éppen ismét sorra kerül a vásárlási listán. Most viszont csak mentám van itthon, pár napja dobtam ki a petrezselyem kiszáradt szárát, más fűszernövény pedig ebben a hidegben alig akad, vagy elkapkodják mire eljutok a boltba érte.

Na de térjünk vissza a salátánkhoz. Egy evőkanál bazsalikomos olivát locsoltam rá. Ha ilyen nincs otthon, külön is tehettek bazsalikomot és a sima napraforgó olaj is megteszi. Hogy ne maradjon olajos, egy evőkanálnyi citrusfélére van még szükségünk. Itt jött be mai kísérletező kedvem. Van egy kis savanykás akciós mandarinom, nem akar elfogyni mert lehetetlen megpucolni. A kis szégyenlősek közül egyet elkaptam, felét kifacsartam, pont egy evőkanálnyi leve lett. Elkevertem a salátával. Természetesen citrommal, naranccsal, sőt bolti citromlével is helyettesíthető.

Mi nagyon szeretjük a konzerv kukoricát, így hizlal vagy sem, 2 evőkanállal még megszórtam a saláta tetejét, majd egy olcsó fajta (olyasmi mint otthon a tesco márka) mozzarella sajtot rádaraboltam. 
A salátám ezzel kész is, majd tálalás előtt meg kell hintenem egy kis durvára vágott petrezselyemmel, ami ciprusi barátnőm szerint jót tesz a vesének. 

Alakul a husi karrierje
Most már jöhet a hús sütése. Előmelegített de nem forró serpenyőbe kevés olajat kell csurgatni. Legjobb itt is az olíva, de én szoktam napraforgó vagy repceolajjal is készíteni, sőt vajon, margarinon is. A húst egyesével úgy helyezzük bele az edénybe, hogy kicsit megmozgatjuk a serpenyő alján, így egyrészt olajos lesz a husi és az edényen is szétkenjük. A tűzhely legnagyobb fokozatán sütjük egyetlen percig, közben meglocsoljuk pár csepp olajjal a tetejét. Utána átfordítjuk, ráborítunk egy fedőt, és takarékra vesszük összesen  5 percig. Ezen idő alatt elég sok levet ereszt és rotyogó hangot hallat. Levesszük a fedőt és amíg a rotyogás sülő hanggá nem változik, nem fordítjuk meg, közben magasabb hőfokra tesszük. Ha már nagyon serceg, átfordítjuk, ekkor látjuk már hogy szépen pirult. A másik oldalát még 2-3 percig sütjük és kész is van.

Addig megmelegítem a tegnapról maradt levest.
Egy tipp: Ha eleve két napra főztök levest, érdemes a grízgombóc vagy egyéb tésztaféle előtt megfelezni és csak a felét befőzni. Így másnap másmilyen tésztaszármazékot is tehettek az előző napi helyett. Én ezt is magam készítem, kedvencem a levesmetélt, bár az jobban illik a csirkéhez. 

Meghintjük a salátát a petrezselyemmel, tányérra szedjük, mellé helyezzük a husit és azonnal neki is láthatunk a vacsorának. Ha ügyesek voltunk, a sült kívül piros foltos, belül szaftos puha, de nem véres. Kezdőknek érdemes egyet kettévágni mielőtt kiveszik a serpenyőből. Ha túlsütjük megkeményedik, kiszárad. Épp ezért sem melegíthető. 
Jó étvágyat!

Ui: 
Párom érezte, hogy valami változott a salátában, de nem jött rá, hogy a mandarin az oka, csak akkor fedezte fel az ízét amikor elárultam neki. Máskor is elkészíthetem vele, így a mai kísérletezés is pozitív eredményt hozott. 
Gábornak üzenem, mivel neki farkasétvágya van, ehhez nagyon jól megy a hagymás petrezselymes rizs. Mivel ő az íjászcsapatunk főszakácsa, nem kell neki elmagyaráznom hogyan hozza össze. :D

A következő menü répafasírt lesz olyan változatban, hogy párotok észre se fogja venni, hogy kimaradt belőle a hús. Mellé Kata-féle extrafinom főzelék, de hívhatjuk majd zöldségpudingnak is. Addig is jó sütögetést Nektek.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése