2015. január 27., kedd

Mustikka piirakka, a finnek fincsi pitéje

Miután az első napokban ilyen szorgalmasan spóroltatok velem, most jutalmul megosztom veletek Kata barátnőm Finnországból szerzett áfonyás pite receptjét.
Természetesen lázadó módon, én az áfonyát más gyümölcsökre cseréltem, mert a tömény áfonyával hadilábon állok, csak más gyümölcsök közé keverve tudom megenni. Esetleg krémmé varázsolva, fagyiként, vagy pálinkaként tudom önmagában fogyasztani.

Az elkészítéshez kivételesen igénybe vettem párom segítségét, az ő keze alatt a legmakrancosabb tészta is megszelídül.

Az öntet
Először egy omlós linzertésztát készítünk. 30 dkg lisztben elmorzsolunk 20 dkg Rama margarint. Én kauflandos margarint használok, mert az íze ugyanaz mint otthon a Ramáé. Ez az itteni Tescos márka. Ha tudtok otthon hasonló ízű és állagú verziót, nyugodtan használjátok. Hozzá morzsolunk 10 dkg porcukrot, nekem ez két púpozott evőkanál méretét jelenti. Belekeverünk fél deka sütőport, egy negyed citrom héját, csomag vaníliás cukrot, és egy villával előre összekutyult tojást.


Amíg párom összegyúrja a tésztát, én egy tálban kikeverek másfél deci tejjel, egy tojással, 5 evőkanál kristálycukorral és egy evőkanál porcukorral egy öntetet. Megmosom a gyümölcskeveréket amit használni fogok és lecsurgatom egy tésztaszűrőben.



A tészta és a gyümölcs eligazgatása
Párom közben elkészült a tésztával, amit egy kivajazott tortaformába varázsolt egy rövidke nyújtási folyamat után, majd kézzel eligazgatta. Úgy nyomkodta bele, hogy legyen egy kis pereme, felkészülve arra, ha kicsit folyna a gyümölcs leve, ne a sütő alján kössön ki. Az eredeti recept ilyet nem írt, ez már csak az én ötletem volt.
A tésztán eligazgatom a körülbelül 200gr gyümölcsöt és ráöntöm az öntetet. A sütőt már előmelegítettem, így azonnal be is teszem.
Barátnőm javasolt hozzá vanília öntetet, így amíg sül úgy döntöttem elkészítem.

Az öntettel felengedni és mehet a sütőbe
Az én verzióm ehhez, egy krém lesz. Egy tojás sárgáját elkeverem egy vaníliáscukorral és 2 evőkanál kristálycukorral. Ezután egy púpozott kanál lisztet keverek hozzá, majd óvatosan elkezdem tejjel felengedni. Összesen 2dl tejre lesz szükségünk, de folyamatos kavargatás közben adagolom, mindig ügyelve, hogy ne csomósodjon össze. Ezután felteszem a tűzhelyre és tovább kevergetve felforralom. Mire rotyogni kezd, már be is sűrűsödik. Egy kisebb evőkanál vajat adok még hozzá, lágyabb lesz tőle. Jól elkeverem benne és leveszem a tűzről hűlni.

Közben elkészült a piténk. Először kissé kétségbe estem, mert melegen folyt még a teteje. Azt hittem valamit elrontottam. A széle már barnult, így tudtam a tészta teljesen kész. Kétségbeesve írtam a barátnőmnek az üzenetet, hogy valami nem stimmel, de mire a válasza megérkezett rég megdermedt, és bevallom addigra majdnem el is fogyott.

A végeredmény
Sajnos nem sikerült vaníliakrémmel megkóstolni, mert én balga a krémet a konyhapulton felejtettem, és nem zártam ki a macskákat. De elégedett dorombolásuk jelezte, igen csak finom lehetett.

Maga a pite annyira jól sikerült, hogy újra kipróbáltam egy almás-banános verziót. Bár a banán kicsit megfeketedett, amit lehet pár csepp citromlével megelőzhettem volna, ízre nekem jobban bejött mint a piros gyümölcsös, és még olcsóbb is így télen. Megkérdeztem a páromat, készítsek-e hozzá vaníliakrémet a macskáknak, de azt mondta nem szükséges, így is eléggé meghíztak már.
Almás-banános verzió







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése