2015. január 19., hétfő

Hétvégi vajaskifli

Ha szabadidőnk engedi, érdemes hétvégén elkészíteni péksütijeinket, melyeket a hét elején szendvicsekhez felhasználva vihetjük magunkkal uzsonnára. Egy probléma van vele, nagyon fogy, vagy irigy tekintetek kereszttüzében tudod csak elfogyasztani. A házi mindig finomabb mint a bolti, és semmilyen tartósítószert nem tartalmaz. Ráadásul sokkal olcsóbb.

Én ma a tortillánk mellé úgy döntöttem vajas kiflit fogok készíteni, a 4 db összesen 15 centbe kerül.

Szükségünk lesz lisztre, vajra, sóra, tejre, élesztőre, cukorra.

Szögletesre nyújtom
Háromszögekre vágom
Először egy kilós liszt egyharmadát, tehát körülbelül 30-33 dkg-ot egy nagy tálba öntök. Csapott teáskanál sóval összekeverem.
Másfél deciliter tejbe fél teáskanál cukrot teszek, harminc másodperc alatt meglangyosítom, és belemorzsolok 15 dkg élesztőt. Ez majdnem fél csomag, nem szoktam méricskélni, kettévágom és a kisebbik felét használom fel.
Tangabugyi forma
Egy evőkanál vajat megolvasztok és a felfutott élesztős tejjel együtt a liszthez keverem. Fakanállal szoktam addig kevergetni amíg gyúrható laza tésztát nem kapok. Akkor kézzel is átgyúrom egy kicsit majd 40 percig egy konyharuha alatt pihenni hagyom.

Duplájára fog kelni ennyi idő alatt. Ekkor egy evőkanálnyi liszttel megszórom és újra átgyúrom, majd 10 percig pihentetem még. Utána lisztezett munkalapon nagyjából szögletes formára nyújtom, olyan fél centi vastagságig. A lépen látható módon négybe vágom, úgy, hogy háromszögeket kapjak. A felső szélesebb részét kicsit kézzel meghúzkodom, ettől olyan lesz mint egy tangabugyi.

Feltekerem


Innen kétféleképpen lehet folytatni. Vajjal meg lehet kenni és feltekerni, ettől sülés után kicsit réteges lesz. Vagy nem kened meg csak feltekered, ettől pedig olyan lesz mint a bolti sima kifli. Mindkettő finom, bármelyiket is választod. Nekem elfogyott a vajam a tésztakészítésnél, így nem kenem meg, bolti verzió lesz, puha belsővel.

Duplájára kelt, most már süthetem
Egy zsiradékkal kikent, lisztezett vagy sütőpapírral bélelt tepsiben még letakarva hagyod 20 percig pihenni, megint a duplájára fog dagadni. Emiatt érdemes minél messzebb rakni őket egymástól. Előmelegített sütőbe tesszük. Nálam 120 fokon fél óra alatt készül el. Nem szeretem teljesen barnára sütni, így amikor még világos a széle, csak a teteje sötétedik, akkor veszem ki. Párom tovább hagyja bent és vízzel megkeni, attól fényes, ropogós lesz a héja. Kenyérnél és zsömlénél én is ropogósan szeretem, de kifliből a puha nekem jobban esik.

A végeredmény

Ui: Azt hiszem legközelebb dupla adagot kell készítenem, mert kevés lett. A bableves mellé már nem maradt. :D

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése